4 клас конспекти уроків 26-31 за Аристовою

Урок  26. Сонячні Італія та Болгарія
Мета:
• навчальна:познайомити учнів з музичними творами композиторів різних національностей, що пов’язані з образами природи. Порівняти образи й виразні засоби музики українського та російського композиторів. Дати поняття «баркарола».Здійснювати поліхудожній підхід до викладання теми.
• розвивальна:Розвивати емоційну сферу школярів, предметні та міжпредметні компетентності, навички кантиленного співу, творчіздібності. Вчити розуміти образи музики, пов’язані з вираженням почуттів і настроїв людини.
• виховна:Виховувати в четвертокласників художній смак, формувати інтерес до мистецтва і любов до природи, здатність тонко відчувати зміст і характер мистецьких творів.
Музичний матеріал:  Микола Лисенко, «Баркарола»; Сергій Рахманінов, «Італійська полька»; болгарська народна пісня «Посадив я полин».«Півник» Латиська народна пісня (повторення). «Наша вчителька» вірші Наталії Іванової Музика Анни Олєйнікової (розучування)
Основні поняття:«баркарола»
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід
(«Баркароли»)
1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
             Музичне вітання.
2. Актуалізація опорних знань
                    Які народні музичні інструменти та танці прибалтів вам знайомі?
                    Музика якого композитора  створила образ литовського народного танцю?
                    Чи схожа музика балтійських народів на мотиви українських народних пісень?
                    Розкажіть про музичні обряди, інструменти та традиції народів Балтії.
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Наша музична подорож триває: ось перед нами виник чарівний сонячний італійський пейзаж.
Повідомлення теми, мети, завдання уроку.
(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)
4.   ОСНОВНА ЧАСТИНА
Італія вважається колискою музичного мистецтва. Композитори всього світу захоплюються італійською музикою. Окрім того, Італія відома майстрами з виготовлення скрипок: Аматі, Гварнері та Страдіварі. їхні шедеври мають особливе звучання, що нагадує дзвінкі жіночі голоси.
У дусі італійської баркароли написали свої фортепіанні твори композитори П. Чайковський та М. Лисенко.
Баркарола — пісня венеціанських човнярів.
Сьогодні прозвучить «Баркарола» композитора М. Лисенка. У цьому творі композитор використав українську народну пісню «Пливе човен». (Учитель виконує декілька куплетів пісні.)
Простежте за розвитком музики української народної пісні «Пливе човен», яку використав композитор у цьому творі.
Визначте особливості музики: темпу, супроводу
Слухання  Микола Лисенко, Баркарола.
             Чи сподобався вам музичний твір?
             Чи хотіли б послухати його вдруге?
             Що можна уявити?
 Фортепіанна п'єса М. Лисенка - один із найкращих творів композитора, пройнятий любов'ю до народної пісні.
В ній композитор виразив любов до української пісні і рідної природи.
Подорожуючи Італією, Сергій Рахманінов захопився італійською музикою, що знайшло відображення в «Італійській польці».Вона, як і італійська пісня, дуже мелодійна та граційна.
- Пригадайте, як танцюють польку і чому вона має таку назву.
Полька — веселий рухливий дводольний танець. Його виконують парами з підскоками. Характер у польки легкий, грайливий. Послухайте танок ще раз і легкими рухами рук, нібито танцюючи, підкресліть пульс музики.
Слухання СергійРахманінов. «Італійська полька».
      Який настрій викликає цей твір?
      Що ви уявляєте, коли слухаєте  цю музику? Який характер твору?
ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА
Російський композитор Сергій Рахманінов зростав у музичній родині. Його дідусь був піаністом і композитором, батьки також займалися музикою. У чотирирічному віці він вже грав із дідусем у чотири руки. Коли майбутньому композиторові виповнилося дев'ять років, його зарахували до Петербурзької консерваторії.
Пригадайте, що таке скоромовка. Що для неї характерно? Послухайте  болгарську народну пісню «Посадив я полин». Що вона нагадує?
Слухання. Болгарська народна пісня «Посадив я полин».
Посадилполынь я,
А полынь все выше...
Козочку позвали,
Пустьполыньпощиплет.
Козочкаполынь не щиплет,
А полынь все выше...

Волка попросили,
Пусть козу задавит.
Волка попросили,
Пусть козу задавит.
Волк давить козу не хочет,
Козочкаполынь не щиплет,
А полынь все выше...

Пушку попросили,
Волкапустьзастрелит.
Пушку попросили,
Волкапустьзастрелит.
Пушка в волка не стреляет,
Волк давить козу не хочет,
Козочкаполынь не щиплет,
А полынь все выше...

Пламя попросили,
Пушку пустьподпалит.
Пламя попросили,
Пушку пустьподпалит.
Пламя пушку жечь не хочет,
Пушка в волка не стреляет,
Волк давить козу не хочет,
Козочкаполынь не щиплет,
А полынь все выше...

Воду попросили,
Пустьзатушитпламя.
Воду попросили,
Пустьзатушитпламя.
А вода не тушитпламя,
Пламя пушку жечь не хочет,
Пушка в волка не стреляет,
Волк давить козу не хочет,
Козочкаполынь не щиплет,
А полынь все выше...

Ветер попросили,
Пустьзасушит воду.
Ветер попросили,
Пустьзасушит воду.
Нет, не сушитветер воду,
А вода не тушитпламя,
Пламя пушку жечь не хочет,
Пушка в волка не стреляет,
Волк давить козу не хочет,
Козочкаполынь не щиплет,
А полынь все выше...

Солнце попросили,
Ветерусмири-ка.
Солнце попросили,
Ветерусмири-ка.
Солнцеветер не смиряет,
Нет, не сушитветер воду,
А вода не тушитпламя,
Пламя пушку жечь не хочет,
Пушка в волка не стреляет,
Волк давить козу не хочет,
Козочкаполынь не щиплет,
А полынь все выше...

Тучу попросили,
Пустьзакроетсолнце.
Тучу попросили,
Пустьзакроетсолнце.
Туча солнце не скрывает,
Солнцеветер не смиряет,
Нет, не сушитветер воду,
А вода не тушитпламя,
Пламя пушку жечь не хочет,
Пушка в волка не стреляет,
Волк давить козу не хочет,
Козочкаполынь не щиплет,
А полынь все выше...
Козочкаполынь не щиплет,
А полынь все выше...
Вона жвава, грайлива і жартівлива.
Цій пісні характерне і розширення від куплету до куплету за рахунок додавання до кожного наступного куплету нових фраз. У цьому творі головна роль належить хору.
Хоча слова цих двох пісень не всім зрозумілі, музика допомогла зрозуміли їх характер і зміст.
Отже, кожен народ має свою не лише розмовну, а й музичну мову. Вона, на відміну від розмовної, зрозуміла нам без перекладу, за її допомогою виражають певні почуття й образи. Болгари належать до групи слов’янських народів, тому музика пісні схожа з українською, дуже схожі й наші мови.
                    Який характер музики, особливості виконання?   
                    Який жанр пісні?(жартівлива, ігрова)
ФІЗКУЛЬТУРНА ХВИЛИНКА
Вокально-хорова робота
Розспівування
Розучування НАША ВЧИТЕЛЬКА Вірші
Н. Іванової   Музика А. Олєйнікової
5. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
                    Допоможи Тріольчику обрати слова-характеристики творів, які слухали на уроці.


                    Обери серед репродукцій картин італійського художника Каналеттоті картини, які можна «озвучити» прослуханими на уроці музичними творами.
6.     ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ УРОКУ
•       Яке враження склалося у вас від музичних творів?
•       Що їх об'єднує?
Музика - спільна мова всіх народів. Музичні  твори композиторів близькі своєю поетичністю та мелодійністю і Близкість музичної мови народів не випадкова - їх споріднює любов до рідного краю, народу, щире та емоційне ставлення до краси рідної природи.На відміну від розмовної, музична мова  зрозуміла без перекладу.








Урок  27.Казкові Фінляндія та Норвегія
Мета:
•  навчальна: познайомити учнів з музичними творами композиторів різних національностей, що пов’язані з образами природи, ознайомити з історією, культурою та побутом Норвегії та Фінляндії, національними костюмами та музичними обрядами; розглянути особливості музичної мови цих народів.
•  розвивальна:вміння учнів уважно слухати музику та знаходити відповідні особливості музичної мови народів Норвегії  та Фінляндії; надавати характеристику музичним образам творів;
•  виховна:виховувати інтерес до музики народів Норвегіїї та Фінляндії.
Музичний матеріал:  Ян Сібеліус, сифонічна поема «Фінляндія». Едвард Гріг, «Захід сонця». Едвард Гріг, «Захід сонця» (розучування).  «Наша вчителька» вірші Наталії Іванової Музика Анни Олєйнікової (повторення)
Елемент інтеграції:І. Левітан. Сутінки. Фінляндія.А. Галлен-Калелла. Фінляндія
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід
(Едвард Гріг, «Захід сонця»)
1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
             Музичне вітання.
2. Актуалізація опорних знань
      Що ви дізналися про Італію завдяки музиці?
      Чи 3найома вам музика, що звучала на початку уроку?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Цією піснею ми продовжимо музичну подорож країнами світу. Протягом уроку спробуємо визначити, чи існують між музикою різних народів світу якісь перешкоди для сприйняття? Ми повинні переконатися, що дійсно музика не має кордонів.
Повідомлення теми, мети, завдання уроку.
(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)
4.     ОСНОВНА ЧАСТИНА
Розповідь про музичну культуру Норвегії
На берегах холодного Північного моря лежить країна Норвегія. У цій країні гір, густих лісів і швидких річок живуть мужні й прекрасні люди. У Норвегії в XIX ст. жив Едвард Гріг - композитор, який гаряче любив свій народ, свою землю. Він умів бачити, чути й добре розуміти рідну північну природу, умів роповідати про неї мовою музики.
У вільний час композитор вирушав до лісу слухати, як він шумить, як дихає. Часто Едвард Гріг складав музику, усамітнившись у маленькій лісовій хижі. Вона знаходилася у мальовничій місцевості й стояла на горбі, оточеному високими деревами. Все навколо було красиве й таємниче. До хижі Гріга приходили його друзі - місцеві селяни й робітники лісопилки. Сідаючи біля будиночка прямо на траву й димлячи трубками, вони годинами слухали близьку і рідну їм музику.
У своїй музиці композитор відобразив національний характер норвезького народу, його фольклор і побут,  красу природи рідного краю, яку дуже любив.
Прослухайте твір Едварда Гріга і спробуйте визначити харак-тер музики й образний зміст.
Слухання Е. Гріг, «Захід сонця»
Ми прослухали романс Едварда Гріга «Захід сонця»
У ньому змальована краса вечірньої пори, виражена любов до рідної природи. Ця музика мелодійна, лірична і поетична.
Складається враження, що ввечері вітер ніби заколисує при-роду. Музика переважно ніжна, лагідна та раптом стає схви-льованішою (з’являється останній сплеск дня, що минає). Зіс-тавлення мажору (в першій частині) з мінором (у другій) дає змогу сприймати цей твір як двочастинний.
Ми переконалися, що інколи переклад не потрібен! Музична мова допомагає слухачам будь-яких національностей зрозуміти задуманий авторами образ.
Та давайте перевіримо правильність наших думок.
Повторне слухання романсу «Захід сонця»
ФІЗКУЛЬТУРНА ХВИЛИНКА
Вокально-хорова робота
Розспівування
Розучування « Захід сонця» Е.Гріга
•       Якій настрій пісні та її зміст?
•       Про яку пору доби розповідає музика - ранок чи вечір?
•       Які засоби виразності використані композитором?
При розучуванні пісні плавні рухи руки допоможуть учням відчути протяжність і широту дихання кожної фрази. Домагатися виразного й наспівного виконання, широкого кантиленного звучання, розподілення дихання до кінця фрази.
Зауважити, що музичний образ романсу зрозумілий слухачам усіх національностей.
1. Находить тінь і день пройшов,
І згасло світло в лісі.
Багрянець золотом упав,
На землю тьми завіса.
В вечірній тиші чарівній
Беріз шепочуть віти…
На землю знов приходять сни,
Над світом віють мрії.
2. Як сумно з нами день прощавсь,
В тривозі гори спали,
Закрили квіти пелюстки
І птахи замовчали.
Завмерла далина і жде,
Вся плачучи росою,
Що швидко сонце зникне десь
За смугою ясною.




Розповідь про музичну культуру Фінляндії.
Елемент інтеграції: І. Левітан. Сутінки. Фінляндія. А. Галлен-Калелла. Фінляндія
Ми вирушаємо далі — у Фінляндію. Це держава на Півночі Європи.
Як і всі країни Північної Європи, Фінляндія вражає своїми казковими зимовими краєвидами. Дуже давно люди вірили, що тут у дрімучих лісах живуть магічні істоти: тролі та ельфи, злі чаклуни й добрі чарівники. Вважали, що зустріч із ними може змінити долю людини. А ще саме у Фінляндії живе Сайта Клаус, який приносить подарунки дітям на Різдво.
Найдавніший пласт фінської музики представлений народними піснями: пастушими награваннями на берестяних ріжках і різноманітних дудках, короткими піснями з імпровізацією речитативного характеру та героїчними піснями — рунами.Фінській музиці притаманні імпровізаційність, танцювальність і велика емоційна насиченість.Серед народних музичних інструментів найбільше виділяється кантеле — фінський струнний щипковий інструмент, що  схожий   на гуслі. Відомий також   йоухікко  та   інші   інструменти.
Фіни полюбляють танцювати фінське танго, фінську польку, вербункош та інші танці.
Музичний світ Фінляндії найяскравіше представлено творчістю композитора Яна Сібеліуса.
Ян (Жан) Сібеліус — фінський композитор шведського походження. Вважається одним із найвизначніших   композиторів   Фінляндії. Автор симфоній, увертюр, поем та інших творів.Митець написав чимало творів до театральних п’єс, зокрема, і симфонічну поему «Фінляндія». Цей твір займає чільне місце в культурі країни, оскільки мовою музики автор змальовує історію її народа. Мелодія симфонічної поеми покладена в основу державного гімну.
Слухання Я. Сібеліус. Симфонічна поема «Фінляндія».
        Що ви уявляєте під час слухання твору?
        Які характерні особливості фінської музики було відчутно?
        Охарактеризуйе засоби музичної виразності та мелодію прослуханої композиції.

        Чи схожий цей твір на мотиви українських народних пісень?

5. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
-       Назвіть особливості норвезької  та фінської народної музики.
-       Які музичні інструменти та танці цих народів вам відомі?
-       Поміркуйте, чи пов’язані між собою норвезькі та українські народні пісні.
6.     ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ УРОКУ
Сьогодні ми переконалися, що музична мова, на відміну від розмовної, зрозуміла нам без перекладу, а з її допомогою виражають певні почуття й образи. Допомогли нам Симфонічна поема «Фінляндія»Я. Сібеліусата романс «Захід сонця» Едварда Гріга.
•       Музика яких народів звучала на уроці? Що допомогло вам її зрозуміти?
•       Який висновок можна зробити?
Кожен народ має свою музичну мову яка, на відміну від розмовної, зрозуміла без перекладу.





Урок  28.  Грузія, Вірменія, Азербайджан
Мета:
•  навчальна:Ознайомити з інтернаціональною сутністю музичної мови Завкавказзя; розглянути історію, культуру та побут народів Закавказзя; ознайомити з народними інструментами, танцями і        музичними традиціями народів Закавказзя;. •  розвивальна: розвивати в четвертокласників предметні та міжпредметні компетентності, навички двоголосного співу, почуття ритму, підтримувати пізнавальний інтерес до життя і культури народів Закавказзя: розвивати вміння запам’ятовувати мелодію та ритмічний малюнок мелодії пісні, виконувати пісню під фонограму.
•  виховна:виховувати в школярів повагу до національних культурних традицій інших народів, усвідомлення їхньої унікальності й самобутності.
Музичний матеріал:  Грузинський народний танець «Лезгінка». Арам Хачатурян, гопак із балету «Гаяне».«Курчатка»
Вірші Т. Муталлібова Музика Г. Гусейнлі (розучування)
Елемент інтеграції: Гагарін. Лезгінка.О. Ядовита. Ритми гір
Основні поняття:Лезгінка, ашуги, тар
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід
(«Лезгінка». Арам Хачатурян)
1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
             Музичне вітання.
2. Актуалізація опорних знань
        -       Назвіть особливості норвезької та фінської народної музики.
-       Які музичні інструменти та танці цих народів вам відомі?
-       Поміркуйте, чи пов’язані між собою норвезькі та українські народні пісні.?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Я запрошую вас у цікаву мандрівку до країн Закавказзя, в якій ми познайомимося з музичною культурою закавказьких народів.
Повідомлення теми, мети, завдання уроку.
(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)
4.     ОСНОВНА ЧАСТИНА

Щоб зрозуміти музику народів Закавказзя, необхідно, перш за все, ознайомитися з їхньою природою.
Ланцюжки гір Великого Кавказу зі сніжними вершинами, глибокі ущелини, на дні яких стрімко біжать гірські річки, ліси на схилах гір, зелені долини з садами та виноградниками, морський прибій, який то набігає на берег з тихим шелестом, то розбивається об прибережні скелі з ревінням та гуркотінням, – така природа Закавказзя.
Своєрідні, надзвичайно цікаві народи цього регіону – грузини, вірмени та азербайджанці.
Яскравим є і національний колорит музики кавказьких народів, адже на характері музики відбивається вдача народу, особливості народного говору. Музика кавказьких народів, здебільшого стрімка й запальна, буває дуже співучою і ліричною, відрізняється своєю емоційною насиченістю, енергією, ритмічними та мелодійними особливостями, а також вокальним багатоголоссям, їй властиві «гострий» ритм, яскраві акценти,  велика роль ударних інструментів.
Розпочнемо нашу подорож з Грузії.
Народна музика різнобарвної Грузія має давню історію. Пісенна творчість грузинів переважно лірична, адже в ній оспівується саме життя. Грузинські мелодії надзвичайно гарні, а ритми пісень завжди запрошують до танців!
Танцювальні ансамблі тут, як правило, дуже численні. Кожен регіон країни має свій особливий танець.
Найбільшої популярності набула лезгинка — один із традиційних кавказьких танців. Танцюристи, наче змагаючись, демонструють віртуозність, спритність і невтомність. Виконують його як сольний чоловічий танець, а також у парі з жінкою.
Слухання. Грузинськийнароднийтанець «Лезгинка».
Елемент інтеграції:  Гагарін. Лезгінка. О. Ядовита. Ритми гір
     Як змінюється мелодія?
     Які рухи можна уявити?
     Який характер танцю?
      Як у музиці передається характер грузинського народу?
Іншагірськакраїна, що на сході, — Вірменія— славиться відомими композиторами, зокрема, неперевершенимАрамом Хачатуряном. Йогомузикапривертаєувагутим, що в нійзображається темперамент, життєрадісністьвірменського народу. Убільшостітворів Хачатуряна можнапочутинароднімелодії.
Першімузичнівраження маленького Арама — ценародніпісніу виконанніматері. Хлопчиковідужеподобалосяслухати і народнихспіваків — ашугів, яківиконувалигрузинські, вірменські та азербайджанськіпісні.
Ашуги, як і скоморохи, булиспіваками і поетами, виконуючигероїчніпісні у супроводі тару.
Тар — струнний щипковий інструмент. Слово «тар» із перської мови — однієї з найдавніших у світі, означає «струна», «нитка».
У своїй творчості А. Хачатурян успішно поєднує найкращі здобутки народної творчості Вірменії, Грузії, України тощо.

Слухання  Арам Хачатурян, гопак із балету «Гаяне».
        Музику якого народу нагадує звучання оркестру?
        Чи почули ви щось незвичне у звучанні твору?
У виконанні оркестру ми почули своєрідне звучання знайомого нам українського танцю. Це схоже на український гопак із вірменським колоритом.
      Яких нових якостей набули інтонації українського танцю у творі вірменського композитора?
      Які саме музичні інструменти виконували «Гопак»: скрипка, флейта, труба, гобой?
Обери слова, які характеризують цей твір.

Проведення гри «Композитор».
Згадайте українську народну пісню «Гарний танець гопачок» та виконайте її з рухами, супроводом.
Фізкультхвилинка
Сусідом Грузії є
Азербайджанські пісні всі одноголосні. Дуже часто вони виконуються у супроводі тару та бубна.
Азербайджанські діти із великим задоволенням співають пісню «Курчатка».
Мелодія азербайджанської пісні „Курчатка” рухається плавно, водночас примхливо і вигадливо, наче змійка. Це надає твору особливого національного колориту.
Як і в українських піснях, у ній є розспіви . Однак в українській музиці вони поглиблюють почуття пісенності, а в азербайджанській – підкреслюють танцювальну основу, прикрашають мелодію своєрідним орнаментом.
Вокально-хорова робота
Розспівування
Знайомство з піснею Г.Гусейнлі та Т.Муталібова„Курчатка”.
        Знайомство зі змістом пісні.
        Розучування мелодії та ритмічного малюнка пісні.
        Розучування пісні по фразах.
        Виконання пісні під акомпанемент інструмента та під фонограму.
Розучування пісні за нотним записом допоможе учням зрозуміти ті якості твору, які відрізняють його від музики інших народів.
Слід звернути увагу учнів на те, що мелодія рухається то плавно, поступово, то примхливо, вигадливо, наче змійка (на словах «погуляти можна вільно» та «курчатка-малятка»).
Зверніть увагу! Для передачі азербайджанського характеру перші слова «цип, цип…» слід співати коротко, легко і точно. У наспівних фразах розспіви виконуйте м’яко, прикрашаючи мелодію.
Під час уроку учні повинні дійти висновку, що в основі азербайджанської розспівності лежить танцювальність.
Виконання пісні парами, ансамблем та хором.
Виконання  пісні  під фонограму. За допомогою інструментів створення  музично-ритмічного супровіду до пісні.
Музична гра «Лезгинка».
—        На ігровому майданчику ви будете танцювати лезгинку.
Оберіть ударні та шумові інструменти і спробуйте створити музичний супровід до танцю. Рухами тіла зобразіть характер народного танцю Закавказзя.
—        Подивіться відеофрагмент із виступом ансамблю грузинського танцю, який виконує лезгинку. Чи схожі ваші рухи на рухи професійних танцюристів?
—        Розкажіть про особливості темпераменту і характеру танцю.
5.ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
          Які особливості музики Закавказзя ви знаєте?
       Які музичні інструменти поширені серед цих народів?
       Що таке лезгинка? Назвіть характерні риси закавказького танцю.
       Який музичний твір українського композитора допоміг познайомитися нам з Вірменією?
       Яку пісню ми вивчили? Про що вона?
4.   ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ УРОКУ
Ось і завершилась наша незвичайна мандрівка країнами Закавказзя.
•   З музикою яких народів ми сьогодні познайомились?
•   Які народи живуть в Закавказзі?
•   Як називається грузинський народний танець? У чому його особливість?
•   Хто автор балету “Гаяне”? Який танець  з балету ми прослухали?
•   Чи сподобалась вам наша подорож?
Сьогодні ми познайомилися з особливостями музики народів Закавказзя, а також на прикладі гопака з балету «Гаяне» АрамаХачатуряна зрозуміли, що якою б незвичною не була музика, якому б народові вона не належала, ми завжди зможемо відчути її танцювальний характер.





Урок  29. Загадкові Індія, Китай і Японія
Мета:
• навчальна:познайомити учнів із культурними традиціями і мистецтвом японського, китайського та індійського  народів. Визначити інтонаційні особливості музики цих народів. Показати зв’язки між музичнимикультурами різних народів. Здійснювати поліхудожнє виховання учнів.
• розвивальна:розвивати в школярів предметні та міжпредметні компетентності, виробляти чистоту унісонного співу,вчити розуміти образний зміст творів, стимулювати пізнавальний інтерес,збагачувати кругозір учнів щодо культур народів світу..
• виховна:засобами мистецтва здійснювати полікультурне виховання четвертокласників, формувати позицію активних прибічників миру і дружби між народами.
Музичний матеріал: Петро Чайковський, Китайський танець із балету «Лускунчик». «Вишня» японська народна пісня; Д. Кабалевський, Варіації на японську народну пісню «Вишня».« Прогулянка з батьком» індонезійська народна пісня (розучування)
Основні поняття:  «Дивертисмент, сітра, пентатоніка»,
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: музичний інструмент, ноти, фонохрес-томатія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід
(Петро Чайковський, Китайський танець із балету «Лус-кунчик»)
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
             Музичне вітання.
2. Актуалізація опорних знань
        Які особливості музики Закавказзя ви знаєте?
        Які музичні інструменти поширені серед цих народів?
        Що таке лезгинка?
        Назвіть характерні риси закавказького танцю.
        Який музичний твір українського композитора допоміг познайомитися нам з Вірменією?
3.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Символом миру і дружби між народами є відомий малю-
нок ПаблоПікассо «Голуб миру», який «перенесе» нас з до Японії, Китаю та Індонезії— країн сонця, що сходить.
Повідомлення теми, мети, завдання уроку.
(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Творчість китайського народа багата на оригінальні пісні й танці. Пригадайте  балет «Лускунчик», який написав російський композитор Петро Чайковський. Друга дія балету відбувається в Королівстві солодощів. На святі танцюють всі: шоколад, кава та чай, — утворюючи веселий дивертисмент, тобто розваги.
Дивертисмент — це танцювальна сюїта, яка складається із сольних танцювальних номерів в опері чи балеті.
Кожен танець має свою назву: арабський танець (кава), китайський танець (чай), іспанський танець (шоколад) тощо. Китайський танець у «Лускунчику» жвавий і веселий
Слухання .Петро Чайковський, Китайський танець із балету «Лускунчик».
      Який інструмент виконує мелодію?
      Який характер танцю?
      Що виникло в уяві під час прослуховування?
Розповідь про Японію.
В Японії чимало діючих вулканів; це є однією з причин частих землетрусів. Найбільший згаслий вулкан – Фудзіяма – є символом цієї країни і предметом напіврелігійного поклоніння. 
Японія – високорозвинута індустріальна держава; вона славиться якістю та сучасністю своєї техніки, побутових приладів тощо.
Вона також давньої та високорозвиненої культури. Викликає захоплення мистецтво японських майстрів: живопис, архітектура, література, театр і декоративне мистецтво (наприклад, ікебана – вміння складати квіткові композиції, бонсай – вирощування карликових кімнатних дерев). Далеко за межі держави вийшли традиційні японські види спорту – боротьба дзю-до, бокс і карате.
Дуже складною є японська писемність. Основу її складають ієрогліфи, запозичені в китайців і пристосовані до особливостей японської мови. Щоб прочитати газету, потрібно знати біля 2 тис. знаків, а взагалі їх більше 10 тис.

Японська музика чимось схожа на китайську. Дуже давно японці навчалися музиці в Китаї, звідти і привезли додому чимало музичних п’єс.
В Японії існує особливий музичний стиль - «театр но». Це поєднання музики, танцю, поезії. Актори під барабанні ритми промовляють вірші і танцюють, а музиканти акомпанують їм на флейтах і струнних інструментах - сямісенах.Звучання національних японських інструментів за своїм звуковим тембром значно відрізняється від звичних для нас інструментів.
Своєрідна і музична мова японського народу. Послухайте переклад японської народної пісні
(Звучить японська народна пісня «Вишня»)
        Що незвичайного ви чуєте у звучанні музики?
        Про що розповідається у пісні?
Вч. Характер музики створює образ чогось ніжного, дорогого людині. У ній розповідається про вишню. Цьому дереву приділена така увага, оскільки японці з особливим трепотом чекають весняного цвітіння сакури – японської вишні. У ці дні вони милуються рожевими, махровими, ніжними квітами. Вишню (як і хризантему) вважають національним символом Японії.
Мелодика пісні є своєрідною. Вона будується на пентатоніці (одному з ладів народної музики).

Пентатоніка – це п’ятиступеневий звукоряд, в якому відсутні напівтони.
Характерною особливістю цього ладу є п’ятизвуччя. Якщо зіграти на фортепіано на чорних клавішах, ви почуєте саме пентатоніку. Угорський композитор і педагог ЗолтанКодай говорив, що пентатоніка є зручнішою для розвитку слуху, її легше сприймати та виконувати.
 Видатний російський композитор і педагог Дмитро Борисович Кабалевський використовував мелодії японських народних пісень своїй творчості. Саме так сталося і з японською народною піснею «Вишня».
        Прослухайте твір Дмитра Кабалевського, написаний на мелодію цієї пісні...
        Спробуйте визначити форму твору російського композитора.
Слухання . Д. Кабалевський. Варіації на японську народну тему
Твір Дмитра Кабалевського  написаний у формі варіацій.
Варіації – це форма музики, яка складається з теми та її видозмінених повторень (варіацій)
      Як відбувається інтонаційний розвиток японської мелодії у варіаціях?
      Як змінюється характер інтонації?
ФІЗКУЛЬТУРНА  ХВИЛИНКА    
Розповідь про музичну культуру Індонезії.
—    Індонезія— країна Океанії та Південно-Східної Азії.
Велику розповсюдженість отримали танці островів Ява і Балі, що базуються на мові жестів.
Вокально-хорова робота
Розспівування
Демонстрація індонезійської народної пісні «Прогулянка
з батьком”.
        Знайомство зі змістом пісні.
        Розучування мелодії пісні.
        Робота над ритмічним малюноком пісні та виконання вправ із елементами приспіву.
        Виконання пісні під акомпанемент інструмента.
Визначте характер, життєвий та образний зміст пісні, її особливості. Зверніть увагу на чіткість ритму, широкі мелодичні ходи, легкість звучання пісні.
Порада вчителю. При розучуванні окремих важких місць пісні слід звертатись до нотного запису
Розучування індонезійської народної пісні «Прогулянка
з батьком”.
Виконання творчого завдання до пісні.
—    Спробуйте зробити ритмічний супровід до пісні, який буде зображати поїздку. Оберіть шумові інструменти. Об’єднайтеся у дві групи. Перша група буде виконувати музичний супровід на шумових інструментах, друга — виконувати пісню.
—    Поміняйтеся ролями.
—    У кого вийшло краще?
Ігровий майданчик. Музична гра «Весела подорож».
    На ігровому майданчику заспівайте індонезійську пісню ще раз, імітуючи поїздку на возі та супроводжуючи спів грою на музичних інструментах (маракасах та дзвіночках)
5.ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
          У чому особливість народних мелодій Японії та Індонезії?
      Назвіть народні японські музичні інструменти.
      Чи вразила вас подорож країнами Азії? Чим саме?
      Яку музичну форму мають варіації на японську народну пісню «Вишня» Д. Кабалевського?
      До якого музичного твору ви написали б вірш чи намалювали картину
6.ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ УРОКУ
Сьогодні ми познайомилися з музикою народів Сходу. Незважаючи на її своєрідність, вона нам зрозуміла, адже музична мова є інтернаціональною.
Урок  30. Сполучені Штати Америки
Мета:
• навчальна: визначити характер, особливості музичної мови пісень американського народу, визначити особливості музики американського композитора, порівняти її зі слов’янською, дати уявлення про джаз;
•  розвивальна: розвивати предметні та міжпредметні компетентності учнів,
почуття ритму, поширювати слухацький досвід школярів,
збагачувати їхній кругозір, залучати до творчої діяльності,
вчити аналізувати музичні твори, визначати особливості му-
зики різних народів;
• виховна: виховувати інтерес, повагу до музичної культури різних народів, високі моральні якості..
Музичний матеріал: ДжоржГершвін, колискова з опери «Поргі і Бесс». « Прогулянка з батьком» індонезійська народна пісня (повторення)
Основні поняття:  «спірічуелс»
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: музичний інструмент, ноти, фонохрес-томатія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід
(ДжоржГершвін, колискова з опери «Поргі і Бесс»)
1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
             Музичне вітання.
2. Актуалізація опорних знань
•      У чому особливість народних мелодій Японії та Індонезії?
•      Які танці вам запам’яталися?
•      Поміркуйте, які особливості має танець жестів.
•      Назвіть народні японські музичні інструменти.
3.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
•      Чи знайома вам музика, що звучала на початку уроку?
Cьогодні ми розкриємо новий аспект взаємозв’язку між музичним мистецтвом різних народів і спробуємо зрозуміти інтернаціональну сутність музичної мови.
Повідомлення теми, мети, завдання уроку.
(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)
4.     ОСНОВНА ЧАСТИНА
Музика Сполучених Штатів Америки упродовж тривалого періоду часу вбирала в себе ознаки різноманітних стилів. Американська музика передає оптимізм, віру в майбутнє. Одним з найвідоміших композиторів цієї країни є Джордж Гершвін, який має українське коріння..
ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА
ДжоржГершвін  - американський композитор. Народився у районі Бруклін, Нью-Йорк, у сім'ї євреїв — емігрантів з України. Справжні ім'я та прізвище Джорджа Ґершвіна — Яків Гершович. Його батько емігрував до Америки з Одеси.
Джордж був другою дитиною у сім'ї. Коли хлопець досяг 6-річного віку він познайомився з відомим, в майбутньому, американським скрипалем Максом Розенцвейгом. У домі Розенцвейга, який був старшим за Джорджа, він сам навчився грати на фортепіано: підбирав по слуху популярні мелодії, та намагався писати власні композиції.. Але одного разу у домі Ґершвинів з'явилося фортепіано — батьки купили його для занять Айри. Яке ж було здивування батьків, коли молодший брат за короткий час досяг настільки великого успіху, що залишив брата далеко позаду. На превелику радість братів було вирішено, що займатися на фортепіано буде Джордж.
За два роки навчання Джордж змінив чотирьох вчителів. І тільки вчитель ЧарлзХамбіцер виявився саме тим вчителем, який був потрібен майбутньому композитору. Піаніст і композитор Хамбіцер одразу побачив винятковий талант учня і недоліки його музичного виховання. Вчитель викладав радісно та захоплено, вчив не тільки грі на фортепіано, але і дав вірний напрям розвитку таланту Джорджа, познайомив його з творчістю Йоганна Себастьяна Баха, Ференца Ліста, Фредерика Шопена, Моріса Равеля, Клода Дебюссі. Зустрічі Хамбіцера і учня продовжувались до самої смерті вчителя у 1918 році.
Більшість своїх творів композитор написав у співавторстві зі своїм старшим братом поетом Айрою. Загалом творчість Гершвіна була досить успішною, популярною і визнаною. Гершвін писав і класичну музику, і сучасну, зокрема, музику для кінофільмів.
Джордж Гершвін дуже полюбляв імпровізувати. Він міг протягом кількох годин грати на роялі в музичному видавництві, де працював... збираючи навколо себе велике коло слухачів.

А який най відоміший його твір?
Серед великих творів найвідомішою й найулюбленішою вважається перша національна опера — «Поргі і Бесс». Її популярність не згасає й сьогодні.
В опері відображено бідне й тяжке життя афроамериканців, які живуть у рибальському селищі початку 20 століття. Головними персонажами, не складно здогадатися за назвою твору, є чоловік Поргі та молода жінка Бесс. Сцени з опери Дж. Гершвіна «Поргі і Бесс»
Починаючи роботу над оперою, композитор вирушив на південь США, де упродовж року мешкав у селищі рибалок. Там він ознайомився с життям і музикою афроамериканців. Митець брав участь у співі спірічуелсів, іноді навіть виступав як соліст.
Спірічуелс — духовна пісня афроамериканців.
Слухаємо музику ДжоржГершвін, колискова з опери «Поргі і Бесс»
Колискова - ніжна, плавна і сумовита. Ми чуємо незвичайні інтонації негритянської колискової пісні. Негритянські джазові колискові інтонації цієї пісні істотно відрізняються від інтонацій українських колискових пісень або пісень інших народів своїми гострими зрушеннями (так званими синкопами), що підкреслюють плавність мелодії.
•      Як музика відображає ставлення матері до своєї дитини? Порівняй цю колискову з українськими творами цього жанру: назви основні відмінності.
•      Які особливості афро-американської музичної мови виявляються у творі?
За допомогою вчителя учні визначають, що це колискова пісня американської жінки-матері.)
Учитель. Інтонації колискової відрізняються від інтонацій українських пісень. (Учні виконують для порівняння з американською колисковою українську народну колискову «Ой ходить сон коло вікон».
•      Спробуйте  виконати улюблену українську народну колискову у стилі американського спірічуелсу.
•      Що для цього треба змінити?
Відмітити схожі риси всіх колискових пісень: спокійній наспівний характер музики, коливальний рух. Це свідчить про спільність життєвого змісту музики всіх народів, у даному випадку — колискових.
Фізкультхвилинка
Коротко розповісти про історію відкриття Америки європейцями, і як там опинилися африканські негри. Пояснити, що наприкінці ХІХ ст.у США виник новий стиль музики — джаз, у якому поєдналися ознаки кількох різних музичних культур — європейської та африканської. Головними особливостями джазової музики є імпровізація і синкопований ритм.
Видатний виконавець джазу — афроамериканець  - Луї Армстронг.
Розповідь про - Луї Армстронга. (відео)
Зауважити, що відомий американський композитор Джордж Гершвін теж багато зробив для розвитку джазу. В опері «Поргі і Бесс» звучать негритянські мелодії (спірічуелс) і ритми джазу.
Вокально-хорова робота
Розспівування
Виконання  індонезійської народної пісні «Прогулянка
з батьком”.
5.ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
•      Музика якої країни  звучала на уроці?
•      Що допомогло вам її зрозуміти?
•      Оберіть слова-характеристики колискової Дж. Гершвіна.
СВІТЛА ШВИДКА РИТМІЧНА ЗАМРІЯНА
ПОВІЛЬНА ЯСКРАВА МЕЛОДІЙНА ВЕСЕЛА
•      Чому в американській музиці звучать африканські
мелодії й ритми?
•      Поясніть значення понять  «спірічуелс», «джаз».
•      Хто являється королем джазу?
6.     ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вч. Сьогодні ми переконалися, що музична мова, на відміну від розмовної, зрозуміла нам без перекладу, а з її допомогою виражають певні почуття й образи. Допомогли нам Колискова з опери «Поргі та Бесс» Джорджа Гершвіна  Отже, музика долає кордони, для неї не існує неперехідних меж. Завдяки музиці різні народи стають ближчими.



Урок  31. Повернення додому, в Україну
Мета:
• навчальна: розглянути українську музичну культуру, як частину музичної культури слов’ян; повторити основні засоби музичної виразності та визначити їх значення у музичному творі.
• розвивальна: розвивати предметні та міжпредметні компетентності і творчі здібності учнів, навички кантиленного співу, збагачувати слухацький досвід, емоційну сферу;
• виховна: виховувати інтерес до професійної та народної української музики, інтерес до виконання пісень про Україну.
Музичний матеріал: Українська народна пісня на вірші Т. Г. Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий». «Гуде вітер вельми в полі» Вірші В. Забіли Музика М. Глінки (розучування)
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: музичний інструмент, ноти, фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід
(«Гуде вітер вельми в полі»)
1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
             Музичне вітання.
2. Актуалізація опорних знань
•      Дайте визначення професійній та народній музиці та наведіть приклади музичних творів.
3.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ось і завершується наша музична подорож країнами світу. Повертаймося додому в обійми рідної України!
Повідомлення теми, мети, завдання уроку.
(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)
4.  ОСНОВНА ЧАСТИНА
Одними з характерних рис українців, які відносяться до східнослов’янських народів, є музичність та співучість. Наша музична культура має багату історію, а народній пісні притаманне жанрове розмаїття.
Однією з улюблених пісень нашого народу є «Реве та стогне Дніпр широкий». Текстом цієї пісні стали перші строфи з балади Тараса Шевченка «Причинна». Пісня стала народною, а згодом музику до неї написав педагог і композитор Данило Крижанівський. Ця пісня стала своєрідним гімном українців.
У композиції оспівується український пейзаж: буря на Дніпрі, місяць на небі і передсвітанковий стан природи. Ця пісня — музична візитівка нашої країни, адже її мелодія звучала як позивний на українському радіо під час Другої світової війни (радіостанція «Дніпро»). А нині ця пісня прикрашає ефіри Першої програми Національного радіо та Всесвітньої служби «Радіо Україна».
Слухання . Українська народна пісня на вірші Т. Г. Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий». (у виконанні Національного заслуженого академічного народного хору України ім. Г. Вірьовки та Національного симфонічного оркестру України)
•      Поділіться своїми враженнями від твору.
•      Хто виконував пісню?
•      У чому особливість цього виконання?
•      Охарактеризуйте засоби музичної виразності та мелодію пісні.
•      Як ви вважаєте, чому ця пісня стала народною?
•      Розгляньте картину, яку створив художник М. Бурачек.
•      Як вона, на вашу думку, пов’язана з піснею?
Виконання творчого завдання.
Запрошую вас до картинної галереї.  На всіх полотнах зображено Дніпро.
•      Яка з картин, на вашу думку, може бути ілюстрацією до прослуханої пісні?
Перегляд і аналіз репродукцій картин: А. Куїнджі. «Місячна ніч на Дніпрі»; М. Бурачек. «Реве та стогне Дніпр широкий»; І. Труш. «Дніпро біля Києва»; А. Куїнджі. «Дніпро вранці».
Фізкультхвилинка
Сьогодні ми продовжимо розмову про спорідненість народних пісень, про вплив народної пісні на творчість композиторів.
М. Глінка багато подорожував країнами світу. Бував він і
в Україні, де шукав нових співаків для Придворної співочої капели, а Україна завжди славилась прекрасними голосами.
Він побував у різних містах і селах, де слухав та вивчав українські народні пісні. Глінка був вражений красою української природи краю, милозвучністю мови, співучістю нашого народу. „Обітована земля мого серця» – так називав Україну російський композитор. Одним із учнів М. Глінки був С. Гулак-Артемовський, майбутній знаменитий співак-бас і автор першої української опери «Запорожець за Дунаєм». М. Глінка мріяв ближче познайомитися з багатішою пісенною культурою українського народу. Згодом він написав кілька пісень в народному дусі, найвідомішими з яких є «Гуде вітер вельми в полі» і «Не щебечи, соловейку» на вірші українського поета Віктора Забіли.Спроби виявилися настільки вдалими, що багато хто вважав ці мелодії справжніми народними мелодіями.
Слухання пісні «Гуде вітер вельми в полі».
•        Прослухайте текст та скажіть, якою має бути пісня: веселою чи сумною, швидкою чи повільною?
Гуде вітер вельми в полі,
Реве, ліс ламає.
Плаче козак молоденький,
Долю проклинає.
Гуде вітер вельми в полі,
Реве, ліс ламає,
Козак нудиться, сердешний,
Що робить — не знає.
2. Гуде вітер вельми в полі,
Реве, ліс ламає.
Козак стогне, бідолаха,
Сам собі гадає:
«Ревеш, вітре, та не плачеш,
Бо тобі не тяжко,
Ти не знаєш в світі горя.
То тобі й не важко».
•      Який характер пісні?
•      Чи вдалося композиторові створити пісню, подібну до українських народних пісень?
Можна відмітити її схожість з українською народною піснею: мелодія, характер звучання, образний зміст близькі до народних. Душевний стан людини порівнюється з образами природи, буря в природі відображує бурю в душі козака.
Так .Мелодія наспівна, широка, водночас журлива і стурбована. Для неї характерний помірний темп, широке легато. Здається, ніби вітер гойдає козака, хоче його заспокоїти та доля не дозволяє це зробити.
Вокально-хорова робота
Розспівування  Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
Розучування пісні «Гуде вітер вельми в полі» М. Глінки.
Розучування пісні по фразах, групах, з опорою на нотний запис. Слід звернути увагу учнів на чіткість виконання ритмічних поєднань (3 та 11 такти). Під час вивчення пісні доцільна організація роботи в групах, парах. (виконання першого куплету пісні сольно та невеликими ансамблями)
Конкурс на краще виконання пісні.
5.     ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
•      Яка музика звучала протягом уроку?
•      У творах яких композиторів відчувається вплив народної пісні?
•      Який твір найбільше запам’ятався?
•      Пригадайте  українські народні пісні, у яких відображено красу природи. Проспівайте  їх.
•      У яких кольорах ви уявляєте музику уроку?
6.     ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Сьогодні ми дізналися, що у своїй творчості композитори часто використовують мелодії народних пісень. Крім того, ми відкрили ще одну сторінку творчості російського композитора Михайла Глінки, на яку вплинула саме українська народна музика. «Музику створює народ. Ми її тільки оранжируємо»  (М. Глінка)














Немає коментарів:

Дописати коментар